Uitgebreid

Piet Kuijken studeerde bij Jan Vermeulen, vervolgens aan het Conservatorium van Brussel bij Jan Michiels en André De Groote en met een BAEF Fellowship aan de Indiana University (USA) bij Menahem Pressler. Hij behaalde Hogere Diploma’s piano en kamermuziek met grootste onderscheiding, de prijzen E. Ollin, M. Lefranck, M. Horlait-Dapsens, de “CERA Jeugd-en Muziekprijs 1994”, het Performer Diploma en de Schumann Concerto Competition te Bloomington.

 

Hij is docent piano en pianoforte aan het Conservatorium van Brussel, gastprofessor pianoforte aan het Conservatorium van Antwerpen en geeft kamermuziekseminaries aan het Orpheus Instituut te Gent.

Hij trad als solist en kamermusicus op voor belangrijke festivals en concertzalen in heel Europa, Japan en Mexico (Festival Van Vlaanderen, BOZAR, DeSingel, Concertgebouw Brugge, Amuz, Ars Musica, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Berlin, Chopin Festival Marianske Lazne, Fêtes Musicales de Savoie, Musicales Internationales Guil-Durance, Organi Antichi a Bologna, Wieczory Wawelskie, Insbrucker Festwoche, Feldkirch Festival, Concentus Moraviae, Musica Vincit Omnia Wroclaw, Mozart in Augsburg, Fukuoka Festival, Tokyo METArt Space, Cenart Mexico, Kitara Concert Hall Sapporo, Tokyo Opera City, Vantaa Festival…).

Daarbij speelt hij zowel klavecimbel of pianoforte als piano. Vele concerten werden internationaal door radio en televisie uitgezonden.

Als solist trad hij op met dirigenten als Etienne Siebens, Sylveer Van den Broeck, Avi Ostrovsky, Ze’ev Dorman, Masahiro Arita, Wieland Kuijken, Paul Dombrecht en recent nog met het Tokyo Symphony Orchestra o.l.v. Hubert Soudant.

 

Naast zijn werk als solist verdiept hij zich met veel toewijding in het kamermuziekrepertoire. Zo was hij pianist bij het Prometheus Ensemble en het Narziss und Goldmund Pianotrio en treedt hij regelmatig op met zijn vader Wieland Kuijken, Barthold Kuijken, Albrecht Breuninger, Naaman Sluchin, Boyan Vodenitcharov, Oxalys, Ensemble Explorations, solisten van L’Orchestre des Champs-Elysées, Orchestra of the Age of Enlightenment, de Filharmonie, de Munt e.a.

In lied begeleidde hij sopranen Olga Pasichnyk, Irmgard Arnold, Anne Cambier, Hendrickje van Kerckhove, Yukari Nonoshita en Shihiro Bamba.

Sinds enkele jaren werkt hij ook samen met de bariton Dietrich Henschel.

 

Zijn discografie omvat kamermuziek van Bach, C.P.E. Bach, Debussy, Jongen, Lekeu, Degreef, Schönberg, Mahler/Schönberg, Gubaidulina en Van Hove, uitgebracht bij Arcana (Choc du monde de la musique 2000), Phaedra, René Gailly, Etcetera, Channel Classics (Diapason d’Or 2004), Fuga Libera en Hänssler Verlag.

Hij was pianist in het webproject Approximations/Contradictions van Ana Torfs rond het Hollywood Songbook van Hanns Eisler, in opdracht van de Dia Foundation te New York.

 

Na succesvolle uitvoeringen van concerti van Mozart op pianoforte met het Tokyo Bach Mozart Orchestra o.l.v. M. Arita, verscheen de live uitvoering van het concerto KV467 bij het Japanse label Columbia Music Entertainment (Denon Aliare) en werd met een High Quality label lovend onthaald in de Japanse pers.

De dubbel cd bij het label Fuga Libera met pianomuziek van Robert Schumann op een historische Streicher pianoforte, gerealiseerd in het kader van een onderzoeksproject aan het Conservatorium van Brussel, werd o.a. bekroond met 5 Diapasons en een “Outstanding” label in het International Record Review.

In het kader van het Schumann jaar in 2010 verzorgde hij voor Canvas opnames van de Kreisleriana Op.16 en samen met het Edding kwartet, Albrecht Breuninger, Benjamin Dieltjens en Luc Bergé ook het Pianokwintet Op.44, de Vioolsonate Op.105, de Fantasiestücke Op.73 en het Adagio en Allegro Op.70.

 

Hij werd meermaals als panellid voor radio en televisie gevraagd bij de Koningin Elisabeth Wedstrijd Piano.

 

In 2013 richtte hij samen met violist Naaman Sluchin het Talisma Ensemble op, met focus op het klassieke en romantische kamermuziekrepertoire op historische instrumenten. Dit ensemble breidt ook uit naar pianotrio en grotere bezettingen.

 

Recent verleende hij nog zijn medewerking aan een CD met werken van Zemlinsky, Busoni en Mahler, met Oxalys en Dietrich Henschel, uitgebracht bij Passacaille. Bij datzelfde label komt in het voorjaar een nieuw solo album uit met werken van J. Brahms op zijn historische Streicher pianoforte. De Haydn trio’s voor traverso, cello en pianoforte, uitgevoerd samen met Barthold en Wieland Kuijken verschijnen dan eveneens bij Accent.